torstai 7. maaliskuuta 2013

TÄMÄ ON HAASTE.

Minä sain joskus haasteen Senjalta  ja nyt ajattelin siihen palata.

Tämän pienen palkinnon tarkoitus on löytää uusi blogeja ja auttaa huomaamaan heitä joilla on alle 200 lukijaa. Tässä säännöt haasteeseen:
1. Jokaisen haastetun pitää kertoa 11 asiaa itsestään.

2. Pitää vastata myös haastajan 11 kysymykseen.

3. Haastetun pitää keksiä 11 kysymystä uusille haastetuille.

4. Heidän pitää valita 11 bloggaajaa jolla on alle 200 lukijaa.

5. Sinun pitää kertoa kenet olet haastanut.

6. Ei takaisin haastamista.


11 ASIAA MINUSTA

1. Minä halusin lähteä vaihtoon siitä asti kun kuulin että lukiossa voi lähteä vaihtoon. Eli varmaan ysiluokalla. Sellanen sadepäivän pikku päiväuni siitä tuli. Ja täällä ollaan !

2. Jos saisin vitosen joka kerta kun joku kysyy että onko Suomessa jääkarhuja, pingviinejä, tai elääkö jengi igluissa, mulla olis tosi iso nippu vitosia.

3. En ole edelleenkään niin hyvä puhumaan italiaa kuin joku saattaisi luulla. Ymmärrän  suurimman osan mutta sitten kun itse pitäisi vääntää suullista tarinaa niin kieli takkuaa ja ajatukset solmuaa. Kirjottaminen sujuu tosin.

4. Olen jäänyt koukkuun cappuccinoon. Aamusin ei ole aikaa itse tehdä koska olen aina myöhässä mutta koulussa tarvin kaksi kuppia kahviautomaattikahvia että lähden käyntiin. Ei sillä et mulla ois tarvetta lähteä käyntiin koska en mä täällä varsinaisesti opiskele. Mutta silti.

5. Yksi päivä tunnilla opettaja kysyi multa jotain suomalaisia historiallisia henkilöitä. Ennen kuin ehdin sanomaan mitään, takarivistä huudettiin Joulupukki.

6. Välillä jengi sanoo olevansa pahoillaan että jouduin "tällaseen räkäseen Novaraan" kun ois voinu päätyä johonkin hienoon paikkaan niinkuin Milano tai Rooma. Minä vastaan aina että miksi sinä olisit pahoillasi kun en minäkään ole. Tykkään Novarasta ihan hirveästi. Se on vähän kuin italialaisversio Turusta. Siinä on tarpeeksi italialaisuutta että tiedän olevani Italiassa, ja se on tarpeeksi turkumainen että tulee turvallisen kotoisa olo.

7. Paras asia tässä vuodessa on minun koulu ja kaikki ihmiset siellä. Voisin tehdä joku kerta postauksen italialaisesta koulusta mutta kerron sen verran että taidelukio (Liceo Artistico) on se akateemisesti ala-arvoisin, ja meitsi ei ole edes Artisticossa vaan sen sivuhaarassa eli musiikkilukiossa (Liceo Musicale). Saatteko pientä osviittaa kuin rentoa meno siellä on ? Plus sain alottaa syksyllä pianotunnit. Siistiä.

8. Mun oli oikeasti tarkotus tehdä sellanen tietoisku infopommi asiallinen vaihtariblogi mut kattokaa mihin ollaan päädytty. Tää oli tosin odotettavissa. En minä ole tietoisku infopommi asiallinen. Minä olen laiska. Mutta ihan taitava. Herttanen ja vastuuta väistelevä.

9. Italia oli aina mun ensimmäinen vaihtoehto, en edes tiedä miksi innostuin just Italiasta mutta niin kävi ja täs ollaa. En kuitenkaan ikinä uskonut että oikeasti pääsisin Italiaan koska mun kielitaito ei riittänyt millekään järjestölle jonka löysin. Pyörin Brittien ja Espanjan väliä kuin pieni pallo varmaan kuukauden mutta Italia oli kuitenkin aina taustalla sillälailla tänne sä haluat tänne sä haluat. Sitten yksi päivä löysin järjestön jolle mun olematon kielitaito riitti ja sitten menin haastatteluun ja sitten minun hyväksyttiin ja se oli mun elämän ensteks mahtavin päivä.

10. En ole vielä kertaakaan ollut täällä bussissa jossa on stopnappi. Pitää nousta ylös kun aikoo jäädä pois. Kesti hetken oppia ja sisäistää.

11. Alkaa pikkuhiljaa kyllästyttää tämä näiden sateinen talvi joka ei osaa päättää oisko nollassa vai plus viidessä. Koko viikon on satanut mikä ei sinällään haittaa koska Suomen lokakuu muttakun menee kengistä läpi ja sitten on varpaat jäässä koko koulupäivän. Kun ei ole oikein kunnon lämmitystä. Oikeen missään. Ja sitten minulle kettuillaan kun istun takki päällä sisällä että soot kyllä surkein suomalainen jonka olen ikinä tavannut.
Ja sitten sanon että olen myös ainoa suomalainen jonka olet tavannut.

HAASTAJAN KYSYMYKSET

1. Mikä on ollut parasta vuodessassi tähän mennessä?
Tuntuu lässynlässylle sanoa näin jonkun ovelamman asian sijaan mutta se kun välillä huomaan kuin paljon oon oikeasti oppinut italiaa vaikken sitä sujuvasti vielä puhukaan. 


2. Mitä haluat vielä kokea tai tehdä vaihtovuotesi aikana?
Kaikenmoista.
En minä tiedä. Firenzessä ois kiva päästä käymään. Sujuvaa italiaa oppia puhumaan. Cappuccinoa keittämään. Ja haluan tehdä kaikki iloisiksi että sitten kun olen takaisin Suomessa niin ne muistavat minut sinä suomalaisena joka teki ne iloisiksi.


3. Puhutko jo sujuvasti isäntämaasi kieltä?
Palaa kohtaan yksi ja makustele sitä.


4. Oletko koskaan miettinyt, että haluaisit palata aikaisemmin kotiin?
Joululomalla oli kamala koti-ikävä. Ja tammikuun alussa kaikki ne vaihtarit jotka oli vaan kuus kuukautta täällä lähti kotiin, mukaanlukien Sabrina jonka kanssa usein hengattiin Novarassa, alko tuntumaan et on tä jo nähty ja et ois jo ihan kiva päästä omaan sänkyyn nukkumaan. Se meni kuitenkin ohi kun koulu alko taas enkä haluais olla yhtään vähempää aikaa kun nytkin tuntuu että aika loppuu kesken. Välillä toivon salaa et tätä vois venyttää ees kesän loppuun (älkää kertoko äitille) mutta leikki pitää lopettaa sillon kun on vielä hauskaa. Joten kesäkuussa nähdään.

5. Mitä kaikkea oot oppinut arvostamaan Suomessa ihan eri tavalla tän vuoden aikana?
Saatan toistaa edellistä postausta mut kertaus on opintojen kummitäti.
Omaa huonetta, suomalaista koulua, sitä että kun suunnitelmia tehdään niin ne edes yritetään toteuttaa, vapautta mennä ja tulla ilman että tarvii soitella viidelle eri ihmiselle lupaa kysyen, omaa huonetta, sitä että suojatien ylittäminen ei ole yhtä eloonjäämiskamppailua, omaa huonetta, sitä että saan valvoa viikonloppuna yli puolenyön, omaa huonetta.

 6. Mitä asioita tulet ikävöimään kohdemaastasi, kun palaat Suomeen?
Sitä että jopa automaatista saa parempaa kahvia kun jossain uber fiinissä kahvilassa Suomessa, koulun vahtimestaria joka on yksi rennoimmista ihmisistä joita olen tavannut, sitä että kaikki pojat haisee hyvälle, tätä käsillä huitomista kun puhutaan ja yhtä puhelinliittymän mainosta jonka biisin osaan jo ulkoa.

7. Millainen on perus arkipäiväsi?
Herään varttia vaille kuusi, nousen ylös varttia yli kuusi, huomaan sen olevan aivan yhtä huono asia kuin edellisenäkin aamuna koska nyt on vaan puol tuntia aikaa tehdä mun tunnin aamutoimet, kiiruhdan seiskaksi bussipysäkille, nukun bussissa, herään Novarassa, nukun koulukyydissä, herään koululla, tappelen kaverin kanssa siitä kumpi saa seinäpaikan, yleensä se en ole minä koska olen huono kivi-paperit-saksissa, nuokun yhdentoista ruokavälkkään asti paitsi jos on enkkua niin pysyn hereillä paremmin, kahdelta pääsen koulusta ja kiiruhdan bussiin, kolmelta olen kotona, syön kuin pieni hevonen, otan torkut tai dataan tai teen jotain luovaa seiskaan asti kun kaikki muut tulee kotiin ja sitten on ruoka ja sitten menen suihkuun ja sitten kuivaan tukan ja sitten menen nukkumaan.
Ja tämä on perus tunti koulussa:



8. Oletko käynyt trefffeillä vaihtosi aikana?
Hiivattiako kyselet.

9. Mihin asioihin sinnulla on ollut eniten totuttelua?
Se että pitää herätä niin aikaisin. Ja ettei bussissa ole niitä stopnappeja. Ja ruokarytmit, aluksi oli vaikea saada unta kun illallinen syötiin vasta kasilta. Ja se että koulussa mulla ei enkuntunteja ja laulutunteja ja soittotunteja lukuunottamatta ole oikeastaan mitään tekemistä koska uskokaa lapset kun sanon että se on oikeasti erittäin tylsää.

10. Mitkä on lempivaatekauppasi isäntämaassasi?
PIMKIE AHHHHH RAKASTAN
Ja se Milanon jäätävä H&M.

11. Miten voisit suositella isäntämaatasi muille vaihtoon lähtijöille?
Jos tykkäät ruskeista silmistä ja joustavista aikatauluista ja arvostat mahtavia kirosanoja niin tänne vaan !

1 kommentti: